We wrześniu i październiku zapraszamy Państwa na pierwszą odsłonę spotkania z muzyką słynnych miast i regionów Europy.
MUZYKA EUROPEJSKICH MIAST I REGIONÓW (CZ. I) jest muzyczno-słowną podróżą po miastach Europy, której celem jest zapoznanie publiczności festiwalu z różnorodnymi utworami i gatunkami muzycznymi, jakie w nich powstawały. Miasta – to rzeczywiste przestrzenie a jednocześnie to miejsca nierzeczywiste, wyobrażone, wyśnione zrodzone przez słowa i dźwięki, plastyczne barwy i muzyczne kolory.
Neapol wyrosły w cieniu Wezuwiusza to miasto znajdujące się w stanie ciągłego zagrożenia; jego mieszkańcy od wieków odczarowują strach przed zagładą za pomocą cudownych tarantel, dźwięki których rozchodzą się po całym mieście.
Równie trudno oddzielić Dublin rzeczywisty od tego, po którym wędrował bohater powieść J. Joyce’a (Ulisses) przy wtórze muzyki dochodzącej z miejscowych pubów.
Nie można wyobrazić sobie także Lipska bez Katedry św. Tomasza i kantatowej muzyki Jana Sebastiana Bacha, która tak mocno wrosła w jej kamienie. Ale w mieście tym za czasów Bacha żył przedsiębiorczy Gottfrried Zimermann, który we własnym lokalu organizował cotygodniowe koncerty. To na nich Bach prezentował swoje świeckie kompozycje, tak chętnie słuchane do dziś przez rzesze turystów odwiedzających to miasto.
Nie ma rzeczywistej Lizbony bez melancholijnej muzyki fado i przepełnionej smutkiem ulic tego miasta poezji Ferdynanda Pessoi.
Również Gliwice stały się miastem muzycznym, do którego przybywają słuchacze z wielu innych miast, aby oddać się czarowi dawnych dźwięków pozwalających marzyć i podróżować w czasie, który nie został – na szczęście – w całości bezpowrotnie utracony.
Miasta Europy posiadają własną architektoniczną specyfikę a także odrębną muzykę i sztukę; to, co zostało przez wieki wyobrażone (muzycznie, literacko, plastycznie…) stało się ich nierozłączną częścią, która tak jak ulice i gmachy budynków określiła charakter ich przestrzeni. Przechadzając się po tych miastach odbywamy wędrówki rzeczywiste i wyobrażone.
Europa to także historycznie i kulturowo ukształtowane regiony, w których swój wpływ ukazuje muzyka wielu narodów. Norwegia, półwysep Iberyjski i Apeniński czy Wyspy Owcze ukazują to wielkie bogactwo kształtujące się od czasów średniowiecznych.